Byłem dziś u dr Kowalczyka zapytać się co trzeba było zrobić na jutro, trochę się na mnie dziwnie spojrzał :), powiedział że trzeba było chodzić na zajęcia i że do zrobienia są programy rysujące sferę, walec i sześć ścian (z zadanymi parametrycznie równoleżnikami i południkami).
Na koniec powiedział: “a po co się pan pyta skoro i tak pan tego nie zrobi” :) - nie ma jak motywacja - dziś skończyłem wszystko przed północą - i jeszcze się obracają :).
Kodu wszystkich trzech nie zamieszczę, jedynie kod sfery :).
#define GLUT_NO_LIB_PRAGMA
#include GL/openglut.h
#include conio.h
#include gl/gl.h
#include math.h
// Wielkość obrotów
static GLfloat xRot = 0.0f;
static GLfloat yRot = 0.0f;
void RenderScene()
{
GLfloat pi=3.1415;
GLfloat x, y, z, r, a, b, ile_r, ile_k;
r=0.5f;
ile_r=50.0f;
ile_k=50.0f;
// Wyczyszczenie okna aktualnym kolorem czyszcz╣cym
glClear(GL_COLOR_BUFFER_BIT);
// Zapisanie stanu macierzy i wykonanie obrotu
glPushMatrix();
glRotatef(xRot, 1.0f, 0.0f, 0.0f);
glRotatef(yRot, 0.0f, 1.0f, 0.0f);
// Wywo│aŠ tylko raz, przed rysowaniem wszystkich punktˇw
glBegin(GL_POINTS);
for (b=0.0f; b<=(2.0f*pi); b+=(1.0f*pi)/ile_r)
{
for (a=0.0f; a<=(2.0f*pi); a+=(1.0f*pi)/ile_k)
{
glColor3f(1.0f, 1.0f, 1.0f);
x=r*cos(a)*cos(b);
y=r*cos(a)*sin(b);
z=r*sin(a);
glVertex3f(x, y, z);
}
}
// Zako˝czenie rysowania punktˇw
glEnd();
// Odtworzenie macierzy przekszta│ce˝
glPopMatrix();
// Wykonanie polece˝ rysowania
glutSwapBuffers();
}
// Ta funkcja wykonuje wszystkie konieczne inicjalizacje kontekstu renderowania
void SetupRC()
{
// Czarne t│o
glClearColor(0.0f, 0.0f, 0.0f, 1.0f );
// Bŕdziemy rysować kolorem zielonym
glColor3f(0.0f, 1.0f, 0.0f);
}
void ChangeSize(int w, int h)
{
GLfloat nRange = 1.0f;
// Zabezpieczenie przed dzieleniem przez zero
if(h == 0)
h = 1;
// Ustalenie wymiarˇw widoku na zgodnych z wymiarami okna
glViewport(0, 0, w, h);
// Ponowne ustawienie stosu macierzy rzutowania
glMatrixMode(GL_PROJECTION);
glLoadIdentity();
// Utworzenie przestrzeni ograniczaj╣cej (lewo, prawo, dˇ│, gˇra, blisko, daleko)
if (w <= h)
glOrtho (-nRange, nRange, -nRange*h/w, nRange*h/w, -nRange, nRange);
else
glOrtho (-nRange*w/h, nRange*w/h, -nRange, nRange, -nRange, nRange);
// Ponowne ustawienie stosu macierzy rzutowania
glMatrixMode(GL_MODELVIEW);
glLoadIdentity();
}
void SpecialKeys(int key, int x, int y)
{
if(key == GLUT_KEY_UP)
xRot-= 5.0f;
if(key == GLUT_KEY_DOWN)
xRot += 5.0f;
if(key == GLUT_KEY_LEFT)
yRot -= 5.0f;
if(key == GLUT_KEY_RIGHT)
yRot += 5.0f;
if(key > 356.0f)
xRot = 0.0f;
if(key < -1.0f)
xRot = 355.0f;
if(key > 356.0f)
yRot = 0.0f;
if(key < -1.0f)
yRot = 355.0f;
// Odťwie┐enie zawartoťci okna
glutPostRedisplay();
}
int main(int argc, char* argv[])
{
glutInit(&argc, argv);
glutInitDisplayMode(GLUT_DOUBLE | GLUT_RGB | GLUT_DEPTH);
glutCreateWindow("Sfera");
glutReshapeFunc(ChangeSize);
glutSpecialFunc(SpecialKeys);
glutDisplayFunc(RenderScene);
SetupRC();
glutMainLoop();
return 0; }
Dodaj komentarz!